Organizacja
Nadleśnictwo jest podstawową, samodzielną jednostką organizacyjną Lasów Państwowych działającą na podstawie ustawy o lasach. Podlega Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, która prowadzi nadzór i koordynuje działania na swoim terenie. Nadleśnictwa dzielą się na leśnictwa.
Nadleśniczy jest kierownikiem jednostki organizacyjnej LP (nadleśnictwa). Kieruje, organizuje i sprawuje nadzór nad całością zagadnień realizowanych przez nadleśnictwo, zarządza podległym mu zespołem pracowników
Zastępca nadleśniczego kieruje Działem Gospodarki Leśnej i pracą leśniczych.
Zastępca nadleśniczego Z1 - kieruje i nadzoruje pracę leśniczych i Działu Gospodarki Leśnej w zakresie: hodowli lasu, sprzedaży drewna i jego obrotu, ochrony lasu, ochrony ppoż., stanu posiadania i urządzania lasu, Leśnej Mapy Numerycznej, zamówień publicznych, użytkowania lasu, użytkowania zależnego i gospodarki łowieckiej.
Zastępca nadleśniczego Z2 - kieruje i nadzoruje pracę Działu Gospodarki Leśnej w zakresie: szkółkarstwa, nasiennictwa i selekcji, edukacji, turystyki, certyfikacji, ochrony przyrody, zadań obronnych, lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa; nadzoruje pracę wyłuszczarni nasion wraz ze stacją oceny nasion, sprawuje nadzór nad komunikacją społeczną.
Stanowisko do spraw kontroli zajmowane jest w nadleśnictwie przez dwóch inżynierów nadzoru. Inżynier nadzoru kontroluje prawidłowość wykonywania czynności gospodarczych w nadleśnictwie oraz zadania wynikające z ochrony mienia i udostępniania lasu. Wydaje zalecenia w zakresie ustalonym przez nadleśniczego i ściśle współpracuje z zastępcą nadleśniczego poprzez wzajemne konsultacje, zgłaszanie uwag i propozycji.
Dział Gospodarki Leśnej prowadzi całokształt spraw związanych z planowaniem, organizacją, koordynacją i nadzorem prac w zakresie selekcji i nasiennictwa, szkółkarstwa, hodowli lasu, ochrony lasu (w tym ochrony przeciwpożarowej), ochrony przyrody i zagospodarowania turystycznego, łowiectwa oraz innych działów zagospodarowania lasu, urządzania lasu, użytkowania lasu oraz sprzedaży drewna i użytków ubocznych, postępu technicznego i technologicznego. Dział ten prowadzi również sprawy związane ze stanem posiadania i ewidencją gruntów oraz udostępnianiem lasu, a także przygotowuje i obsługuje merytorycznie narady nadleśniczego z kierownikami działów i leśniczymi.
Stanowiska wyodrębnione w Dziale Gospodarki Leśnej w Nadleśnictwie Rytel:
- Specjalista Służby Leśnej ds. hodowli lasu,
- Starszy specjalista Służby Leśnej ds. zagospodarowania lasu i ochrony p.poż,
- Starszy specjalista Służby Leśnej ds. stanu posiadania i mapy numerycznej,
- Starszy specjalista Służby Leśnej ds. gospodarki drewnem,
- Specjalista Służby Leśnej ds. zamówień publicznych i gospodarki gruntami,
- Specjalista ds. edukacji, turystyki i ochrony przyrody,
- Specjalista Służby Leśnej ds. administrowania SILP i gospodarki łowieckiej.
Leśnictwa są podstawową jednostką terenową w nadleśnictwie, w której bezpośrednio prowadzona jest gospodarka leśna. Leśnictwem kieruje leśniczy.
W Nadleśnictwie Rytel wyodrębniono 15 leśnictw w dwóch obrębach leśnych:
Obręb Klosnowo:
- Leśnictwo Funka
- Leśnictwo Kopernica
- Leśnictwo Krojanty
- Leśnictwo Powałki
- Leśnictwo Turowiec
- Leśnictwo Wolność
- Szkółka
Obręb Rytel:
- Leśnictwo Jakubowo
-Leśnictwo Jaty
-Leśnictwo Jeziorko
- Leśnictwo Kosowa Niwa
- Leśnictwo Lutom
- Leśnictwo Młynki
- Leśnictwo Mylof
- Leśnictwo Żukowo
Główny księgowy wykonuje zadania i ponosi odpowiedzialność w zakresie księgowości, finansów, planowania finansowo-ekonomicznego, analiz, sprawozdawczości, a także organizuje i sprawuje kontrolę wewnętrzną, dokumentów finansowo-księgowych. Główny księgowy kieruje działem finansowo-księgowym.
Dział Administracyjno-Gospodarczy zajmuje się całokształtem spraw związanych z pełną obsługą administracyjną nadleśnictwa, prowadzeniem sekretariatu nadleśnictwa, administrowaniem nieruchomościami, sporządzeniem i realizacją planów budowy i zakupów środków trwałych oraz planem remontów w zakresie infrastruktury. Działem tym kieruje sekretarz.
Stanowisko do spraw pracowniczych podlega bezpośrednio nadleśniczemu. Pracownik prowadzi całokształt spraw kadrowych w nadleśnictwie.
Stanowisko do spraw remontów i BHP podlega bezpośrednio nadleśniczemu. Do zadań pracownika należy koordynacja całokształtu spraw związanych z przestrzeganiem przepisów i zasad bhp w nadleśnictwie, analizowanie przyczyn wypadków przy pracy i skutków chorób zawodowych, a także stanu zdrowotnego załogi, organizowanie badań, szczepień i innej działalności profilaktycznej oraz podejmowanie środków zaradczych w tym zakresie. Zajmuje się również budownictwem i remontami w nadleśnictwie oraz prowadzi zagadnienia związane z budową i utrzymywaniem dróg.
Posterunek Straży Leśnej jest komórką organizacyjną przy nadleśnictwie, powołaną do zwalczania przestępstw i wykroczeń z zakresu szkodnictwa leśnego oraz wykonywaniem innych zadań związanych z ochroną mienia Skarbu Państwa, będącego w zarządzie Nadleśnictwa. Posterunkiem kieruje Komendant, podległy bezpośrednio nadleśniczemu. Skład osobowy posterunku stanowią strażnicy, bezpośrednio podlegli komendantowi posterunku.
Leśniczy-kierownik wyłuszczarni nasion zajmuje się całokształtem spraw związanych z funkcjonowaniem wyłuszczarni nasion i stacji oceny nasion. Zleca prace w wyłuszczarni nasion. Przyjmuje szyszki do łuszczenia oraz wydaje pozyskane w ten sposób nasiona. Kieruje Stacją Oceny Nasion, która zajmuje się oceną nasion przeznaczonych do wysiania w szkółkach leśnych i kreślaniem przydatności zebranych nasion do wysiewu i wyhodowania z nich sadzonek drzew i krzewów leśnych.
Asset Publisher
"Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu – zapobieganie, przeciwdziałanie oraz ograniczanie skutków zagrożeń związanych z pożarami lasów"
"Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu – zapobieganie, przeciwdziałanie oraz ograniczanie skutków zagrożeń związanych z pożarami lasów"
W ostatnich latach Polska plasuje się w czołówce pod względem liczby pożarów – zaraz za Portugalią i Hiszpanią, natomiast pod względem powierzchni nimi objętej – znajdujemy się w pierwszej dziesiątce. Częstotliwość pożarów jest m.in. konsekwencją zmian klimatycznych (długotrwałe susze, mała liczba opadów) czy składu gatunkowego naszych drzewostanów – w polskich lasach przeważają gatunki iglaste, ze znacznym udziałem sosny (łatwopalne olejki eteryczne). Niestety większość pożarów nadal wybucha z winy ludzi, spowodowana umyślnymi podpaleniami, wypalaniem traw czy nieostrożnym obchodzeniem się z ogniem.
Zagrożenie pożarami lasów w Polsce jest jednym z najwyższych w Europie. Tylko w 2015 roku na terenach zarządzanych przez LP wybuchło 3732 pożarów, które objęły powierzchnię blisko 880 ha. Ponieważ zapobieganie im wymaga bardzo wysokich nakładów – Lasy Państwowe w walce z tym niebezpiecznym żywiołem sięgają również po fundusze unijne.
Koordynowanie przedsięwzięcia pod nazwą "Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu – zapobieganie, przeciwdziałanie oraz ograniczanie skutków zagrożeń związanych z pożarami lasów" PGL LP powierzyło CKPŚ. Projekt ten był realizowany w ramach II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska (działanie 2.1 Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska).
Okres realizacji: 2016-2023 r.
Cel projektu: zmniejszenie negatywnych skutków wywoływanych przez pożary w lasach oraz sprawne lokalizowanie źródła zagrożenia i minimalizowanie strat, a w dalszej perspektywie – zmniejszenie średniej powierzchni pożarów i rozszerzenie obserwacji obszarów leśnych, szczególnie w nadleśnictwach zakwalifikowanych do I kategorii zagrożenia pożarowego.
Cele uzupełniające:
• rozszerzenie obserwacji obszarów leśnych,
• szybsze i bardziej precyzyjne określenie miejsca powstania pożaru,
• dokładniejsze prognozowanie zagrożenia pożarowego na podstawie danych meteorologicznych,
• skrócenie czasu dotarcia jednostek LP na miejsce pożaru.
Dofinansowanie zostało przeznaczone na:
- rozwój i modernizację systemów wczesnego ostrzegania i prognozowania zagrożeń, w tym:
- budowę i modernizację dostrzegalni pożarowych (138 szt.)
- zakup nowoczesnego sprzętu umożliwiającego lokalizację i wykrywanie pożarów (183 szt.)
- doposażenie punktów alarmowo-dyspozycyjnych (PAD) (42 szt.)
- budowę stacji meteorologicznych (12 szt.)
- wsparcie techniczne systemu ratowniczo-gaśniczego na wypadek wystąpienia pożarów lasów, w tym:
- zakup samochodów patrolowo-gaśniczych (67 szt.)
Realizacja projektu przyczyniła się między innymi do:
- zwiększenia odporności lasów na klęski żywiołowe takie jak pożary, którymi zagrożenie wzrasta wraz z ocieplaniem się klimatu,
- podniesienia efektywności systemu wczesnego ostrzegania o pożarach w Lasach Państwowych,
- zwiększenia powierzchni leśnych objętych monitoringiem oraz skrócenia czasu wykrycia zagrożenia i reagowania
- ograniczenia zasięgu pożarów i negatywnych skutków z nimi związanych (np. zubożenie gleby, zniszczenie ekosystemu i zamieszkujących go organizmów, straty materialne),
- poprawy ochrony przeciwpożarowej na obszarach sąsiadujących z terenami administrowanymi przez LP, np. parków narodowych czy terenach zamieszkanych (wpływ na bezpieczeństwo mieszkańców i turystów),
- ograniczenia emisji CO₂ w wyniku zmniejszenia liczby oraz zasięgu pożarów.
Wartość projektu
Całkowity koszt realizacji projektu: 88 029 674,40 zł
Kwota wydatków kwalifikowalnych: 59 472 181,08 zł
Kwota dofinansowania z funduszy europejskich: 50 551 353,92 zł
Więcej informacji o projekcie na stronie Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych.
Nadleśnictwo Rytel beneficjentem projektu
W 2018 roku Nadleśnictwo Rytel zakończyło realizację projektu "Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu - zapobieganie, przeciwdziałanie oraz ograniczanie skutków zagrożeń związanych z pożarami lasów".
Nadleśnictwo Rytel w ramach przedmiotowego projektu zakupiło samochód patrolowo-gaśniczy, który stanowi przede wszystkim wsparcie techniczne systemu ratowniczo-gaśniczego na wypadek wystąpienia pożarów lasów a ponadto może wykorzystywany do zadań prewencyjnych związanych z ochroną przeciwpożarową lasów polegających na m.in.:
- kontrolowaniu fragmentów lasów położonych przy torach kolejowych, drogach publicznych i udostępnionych do ruchu drogach leśnych,
- sprawdzeniu stanu tablic ostrzegawczych, informacyjnych i edukacyjnych,
- sprawdzeniu stanu punktów obserwacyjnych i ich urządzeń,
- sprawdzeniu stanu punktów czerpania wody,
- sprawdzeniu stanu i przejezdności dróg pożarowych,
Kwota dofinansowania na ten cel dla Nadleśnictwa Rytel wyniosła 116 807,00 zł.