OFERTA EDUKACYJNA
Edukacja leśna prowadzona jest w Wyłuszczarni Nasion w Klosnowie. Serdecznie zapraszamy Państwa do odwiedzenia wyłuszczarni oraz do zapoznania się ze ścieżką dydaktyczną wytyczoną nieopodal. Zorganizowane grupy, po uzgodnieniu terminu, mogą zwiedzać ścieżkę z leśnikiem-przewodnikiem.
Las to doskonałe miejsce na odpoczynek, aktywności fizyczne związane z bieganiem, jazdą na rowerze czy nordic walking, medytacją, ale też odkrywaniem przyrody i poznawaniem leśnego świata. W Nadleśnictwie Rytel prowadzona jest edukacja leśna w Wyłuszczarni Nasion w Klosnowie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społeczeństwa, aby łatwiej zrozumieć i poznać las Nadleśnictwo Rytel oferuje zajęcia z edukatorem, które mogą odbywać się w terenie lub w Izbie Edukacyjnej w Klosnowie.
Zajęcia z edukatorem w terenie:
- „Poczuj las” – dla przedszkolaków i klas 1-2 szkół podstawowych; spacer po lesie z wykorzystaniem zmysłów w kontakcie z przyrodą, zabaw kreatywnych i zadań dostosowanych do wieku dzieci.
- „Między nami drzewami” – dla klas 3-5 szkoły podstawowej, gdzie dzieci poznają różne gatunki drzew, krzewów, runa leśnego, ale też mieszkańców lasu.
- „Las od podszewki” – dla klas 6-8 szkoły podstawowej, gdzie uczniowie poznają warstwową budowę lasu, funkcje lasu, ale też składy gatunkowe i typy lasu.
Zajęcia z edukatorem w Izbie Edukacyjnej w Klosnowie:
- Warsztaty przyrodniczo-rękodzielnicze – kierowane do osób powyżej 18. roku życia, odbywają się cyklicznie raz w miesiącu, a w okresie listopadowo-grudniowym dwa razy w miesiącu.
- Cykl „Spotkań z leśnikiem”, gdzie poruszana jest tematyka promująca zrównoważoną gospodarkę leśną:
- „Liście na wietrze” – dla przedszkoli i klas 1-2 szkół podstawowych,
- „Gdzie podziała się szyszka” – dla przedszkoli i klas 1-2 szkół podstawowych
- „Jak nasionko stało się drzewem” – dla klas 3-5 szkół podstawowych,
- „Zagrożony las” – dla klas 3-5 szkół podstawowych,
- „Leśna bioróżnorodność” – dla klas 6-8 szkół podstawowych,
- „Jak zbudowany jest las” – dla klas 6-8 szkół podstawowych.
Jak skorzystać z naszej oferty?
Wystarczy zebrać grupę minimum 10 osób, ale nie więcej niż 25, wybrać interesujący Ciebie temat i zarezerwować dogodny termin. Wyjątek stanowią warsztaty przyrodniczo-rękodzielnicze, na które zapisy przyjmowane będą osobno (patrz regulamin warsztatów).
Co musisz wiedzieć zanim przyjdziesz na zajęcia?
W terenie:
- Uczestniku bądź przygotowany na każde warunki pogodowe. Pamiętaj, że idziesz do lasu. Ubierz odpowiednie obuwie i odzież wierzchnią.
- W lesie nie znajdziesz kosza na śmieci, więc pamiętaj o tym, aby nie zostawiać śmieci. Puste opakowania są lżejsze niż pełne.
- W lesie możesz spotkać dzikie zwierzęta, nie karm ich ani nie dotykaj. Nasze jedzenie jest im obce. Nie płosz ich, to Ty jesteś tutaj gościem!
- Nie niszcz przyrody – drzew, krzewów, roślin runa leśnego, grzybów czy mrowisk. One nic Ci nie zrobiły, więc nie masz powodu ich niszczyć.
- Będąc w lesie, nawet z przewodnikiem, czyhają na Ciebie niebezpieczeństwa. Możesz się potknąć na nierównościach terenu. Patrz pod nogi, żeby nie złapać zająca!
W Izbie Edukacyjnej w Klosnowie:
- Uczestniku w dobie pandemii wirusa COVID-19 nie przychodź na zajęcia chory lub przeziębiony. Dbajmy o nasze wspólne bezpieczeństwo.
- Pamiętaj, że przychodząc na zajęcia powinieneś mieć ze sobą maseczkę ochronną i płyn do dezynfekcji rąk.
- Zabierz ze sobą dobry humor, abyśmy wspólnie miło spędzili czas. Uśmiech to podstawa!
Im nas więcej, tym weselej?! Niekoniecznie.
Pamiętaj, że Izba Edukacyjna w Klosnowie może pomieścić ograniczoną liczbę osób. Jeśli planujesz wybrać się do nas grupą liczniejszą niż jedna klasa (około 25 osób), uwzględnij podział grupy na mniejsze. Las pomieści nas wszystkich, jednakże weź pod uwagę, że chodzimy po lesie w miejscach niekiedy trudnych i pagórkowatych, gdzie łatwo się zgubić. Mniejsza grupa to większe bezpieczeństwo i jakość zajęć.
Mam wybrany temat i typ zajęć. Co dalej?
Zajęcia z edukatorem w Nadleśnictwie Rytel są bezpłatne i odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 13:00, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu. Termin zajęć można zarezerwować telefonicznie lub mailowo - dane kontaktowe pracownika Nadleśnictwa Rytel zajmującego się sprawami z zakresu edukacji leśnej znajdują się w zakładce Kontakt/Nadleśnictwo. Rezerwacji można dokonać na 3 dni i max. 30 dni przed zajęciami. Podstawą do odbycia się zajęć jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego i dostarczenie go do osoby odpowiedzialnej za edukację, najpóźniej na dzień przed zajęciami drogą mailową. Opiekunowie grup proszeni są o podpisanie regulaminu, natomiast po zajęciach o wypełnienie ankiety. Wszystkie dokumenty dostępne są tutaj.
Asset Publisher
2 lutego obchodzimy World Wetland Day, czyli Światowy Dzień Mokradeł
2 lutego obchodzimy World Wetland Day, czyli Światowy Dzień Mokradeł
Lasy Państwowe od wielu lat realizują szereg bardzo ważnych inicjatyw służących bagnom, mokradłom i terenom podmokłym, jak również ochronie szeroko rozumianych zasobów wodnych w polskich lasach. W ramach projektów małej retencji w ostatnich latach leśnicy zbudowali na zarządzanych przez siebie terenach 9500 polderów, zastawek i progów zwalniających, zatrzymujących wodę w lesie.
„Bagna dla naszej wspólnej przyszłości” to hasło tegorocznej edycji Światowego Dnia Mokradeł, które w dobie zmiany klimatu i okresowej suszy w polskich lasach leśnicy powtarzają od lat. To oni, jako przyrodnicy, prowadząc wielofunkcyjną gospodarkę leśną mają świadomość tego, jak cennym zasobem w środowisku leśnym jest woda.
– Wychodząc z propozycją objęcia szczególną ochroną 17% powierzchni Lasów Państwowych – czyli obszaru 1,2 mln ha będących w zarządzie PGL LP, leśnicy ujęli w tym zestawieniu wiele cennych przyrodniczo siedlisk, w tym także mokradłowych. Bo lasy to bardzo skomplikowane ekosystemy, które dziś, w dobie zmian klimatu, wymagają szczególnej uwagi i troski, wyrażonej indywidualnym podejściem i dostosowaniem prowadzonych działań gospodarczych do warunków przyrodniczych i klimatycznych – powiedział Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.
W ramach projektów małej retencji leśnicy realizują szereg zadań służących gromadzeniu i zatrzymywaniu wody w lesie oraz spowolnieniu powierzchniowego spływu:
- Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu
– mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach nizinnych, zwany
też projektem małej retencji nizinnej. Projekt stanowi obecnie kontynuację działań realizowanych przez leśników od 2007 roku, których celem jest wzmocnienie odporności nizinnych ekosystemów leśnych na zagrożenia powodowane zmianą klimatu poprzez realizację kompleksowych działań retencyjnych i przeciwerozyjnych. Projekt ma również na celu minimalizację negatywnych skutków naturalnych zjawisk pogodowych i klimatycznych, jak choćby susze, pożary czy też powodzie i podtopienia. - Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu
– mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach górskich, zwany też małą retencją górską. W ramach projektu realizowane są zadania zbliżone do zakresu wpisującego się w małą retencję nizinną, aczkolwiek z uwagi na lokalizację projektu – tereny górskie – projekt bezpośrednio wpływa ma wzmocnienie górskich ekosystemów leśnych. Projekt m.in. minimalizuje negatywne skutki intensywnych i długotrwałych opadów atmosferycznych, ekstremalnego przepływu wód w korytach, spływów powierzchniowych oraz niezwykle destrukcyjnego działania wód wezbraniowych.
Lasy Państwowe prowadzą również projekt „Lasy dla mokradeł – ochrona siedlisk hydrogenicznych na obszarach cennych przyrodniczo”. Jego najważniejszym celem jest przywrócenie funkcji lub utrzymanie stanu bagien, torfowisk i innych terenów podmokłych pozostających w zarządzie PGL LP na obszarach Sieci Natura 2000 i poza nimi. Projekt został uwzględniony w wykazie planowanych operacji o znaczeniu strategicznym w Programie Operacyjnym FEnIKS. Projekt opiera się o współpracę jednostek LP (ponad 120 nadleśnictw) z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu oraz z Centrum Ochrony Mokradeł.
– O tym, że bez wody nie ma życia – zarówno dla przyrody, jak i dla człowieka, wiedzą wszyscy, jednakże w kwestiach edukacji przyrodniczej, dotyczącej cennych ekosystemów bagiennych i mokradeł, mamy jeszcze wiele do zrobienia. Tereny podmokłe to bardzo często unikalne miejsca występowania chronionych gatunków flory i fauny, dom dla wielu owadów oraz ostoje populacji ptaków – dodaje dyrektor Koss.
Leśnicy dbają o mokradła i tereny bagienne nie tylko od święta! Każdego roku, w ramach zajęć edukacyjnych prowadzonych przez leśników, tysiące osób: dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych, poznają niezwykły świat ekosystemów leśnych, których funkcjonowanie jest uzależnione od wody. Lasy to niezwykle złożone i bardzo wrażliwe obiekty przyrodnicze, w których niedobór lub brak wody objawiają się na wiele sposobów: od zanikania określonych gatunków roślin i zwierząt, po osłabienie, choroby i zamieranie całych fragmentów lasów. Świadomość zagrożeń, które niesie ze sobą zmiana klimatu i to jak możemy starać się im przeciwdziałać, łagodząc jej skutki, to zagadnienia, na które edukatorzy leśni starają się uwrażliwić jak największe grono odbiorców.
Leśnicy postrzegają lasy ekosystemowo, jako swoiste systemy „naczyń połączonych”. Oznacza to nic innego jak to, że lasy to nie tylko drzewa, ale też m.in. rezerwuar zasobów wodnych, tworzących każdorazowo unikalne, leśne mikroklimaty, warunkujący wilgotność siedlisk, a co za tym idzie – kształtujący bogactwo przyrodnicze danego obszaru.