OFERTA EDUKACYJNA

Edukacja leśna prowadzona jest w Wyłuszczarni Nasion w Klosnowie. Serdecznie zapraszamy Państwa do odwiedzenia wyłuszczarni oraz do zapoznania się ze ścieżką dydaktyczną wytyczoną nieopodal. Zorganizowane grupy, po uzgodnieniu terminu, mogą zwiedzać ścieżkę z leśnikiem-przewodnikiem.

Las to doskonałe miejsce na odpoczynek, aktywności fizyczne związane z bieganiem, jazdą na rowerze czy nordic walking, medytacją, ale też odkrywaniem przyrody i poznawaniem leśnego świata. W Nadleśnictwie Rytel prowadzona jest edukacja leśna w Wyłuszczarni Nasion w Klosnowie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społeczeństwa, aby łatwiej zrozumieć i poznać las Nadleśnictwo Rytel oferuje zajęcia z edukatorem, które mogą odbywać się w terenie lub w Izbie Edukacyjnej w Klosnowie.

Zajęcia z edukatorem w terenie:

  1. „Poczuj las” – dla przedszkolaków i klas 1-2 szkół podstawowych; spacer po lesie z wykorzystaniem zmysłów w kontakcie z przyrodą, zabaw kreatywnych i zadań dostosowanych do wieku dzieci.
  2. „Między nami drzewami” – dla klas 3-5 szkoły podstawowej, gdzie dzieci poznają różne gatunki drzew, krzewów, runa leśnego, ale też mieszkańców lasu.
  3. „Las od podszewki” – dla klas 6-8 szkoły podstawowej, gdzie uczniowie poznają warstwową budowę lasu, funkcje lasu, ale też składy gatunkowe i typy lasu.

Zajęcia z edukatorem w Izbie Edukacyjnej w Klosnowie:

  1. Warsztaty przyrodniczo-rękodzielnicze – kierowane do osób powyżej 18. roku życia, odbywają się cyklicznie raz w miesiącu, a w okresie listopadowo-grudniowym dwa razy w miesiącu.
  2. Cykl „Spotkań z leśnikiem”, gdzie poruszana jest tematyka promująca zrównoważoną gospodarkę leśną:
    1. „Liście na wietrze” – dla przedszkoli i klas 1-2 szkół podstawowych,
    2. „Gdzie podziała się szyszka” – dla przedszkoli i klas 1-2 szkół podstawowych
    3. „Jak nasionko stało się drzewem” – dla klas 3-5 szkół podstawowych,
    4. „Zagrożony las” – dla klas 3-5 szkół podstawowych,
    5. „Leśna bioróżnorodność” – dla klas 6-8 szkół podstawowych,
    6. „Jak zbudowany jest las” – dla klas 6-8 szkół podstawowych.

Jak skorzystać z naszej oferty?

Wystarczy zebrać grupę minimum 10 osób, ale nie więcej niż 25, wybrać interesujący Ciebie temat i zarezerwować dogodny termin. Wyjątek stanowią warsztaty przyrodniczo-rękodzielnicze, na które zapisy przyjmowane będą osobno (patrz regulamin warsztatów).

Co musisz wiedzieć zanim przyjdziesz na zajęcia?

W terenie:

  1. Uczestniku bądź przygotowany na każde warunki pogodowe. Pamiętaj, że idziesz do lasu. Ubierz odpowiednie obuwie i odzież wierzchnią.
  2. W lesie nie znajdziesz kosza na śmieci, więc pamiętaj o tym, aby nie zostawiać śmieci. Puste opakowania są lżejsze niż pełne.
  3. W lesie możesz spotkać dzikie zwierzęta, nie karm ich ani nie dotykaj. Nasze jedzenie jest im obce. Nie płosz ich, to Ty jesteś tutaj gościem!
  4. Nie niszcz przyrody – drzew, krzewów, roślin runa leśnego, grzybów czy mrowisk. One nic Ci nie zrobiły, więc nie masz powodu ich niszczyć.
  5. Będąc w lesie, nawet z przewodnikiem, czyhają na Ciebie niebezpieczeństwa. Możesz się potknąć na nierównościach terenu. Patrz pod nogi, żeby nie złapać zająca!

W Izbie Edukacyjnej w Klosnowie:

  1. Uczestniku w dobie pandemii wirusa COVID-19 nie przychodź na zajęcia chory lub przeziębiony. Dbajmy o nasze wspólne bezpieczeństwo.
  2. Pamiętaj, że przychodząc na zajęcia powinieneś mieć ze sobą maseczkę ochronną i płyn do dezynfekcji rąk.
  3. Zabierz ze sobą dobry humor, abyśmy wspólnie miło spędzili czas. Uśmiech to podstawa!

Im nas więcej, tym weselej?! Niekoniecznie.

Pamiętaj, że Izba Edukacyjna w Klosnowie może pomieścić ograniczoną liczbę osób. Jeśli planujesz wybrać się do nas grupą liczniejszą niż jedna klasa (około 25 osób), uwzględnij podział grupy na mniejsze. Las pomieści nas wszystkich, jednakże weź pod uwagę, że chodzimy po lesie w miejscach niekiedy trudnych i pagórkowatych, gdzie łatwo się zgubić. Mniejsza grupa to większe bezpieczeństwo i jakość zajęć.

Mam wybrany temat i typ zajęć. Co dalej?

Zajęcia z edukatorem w Nadleśnictwie Rytel są bezpłatne i odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 13:00, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu. Termin zajęć można zarezerwować telefonicznie lub mailowo - dane kontaktowe pracownika Nadleśnictwa Rytel zajmującego się sprawami z zakresu edukacji leśnej znajdują się w zakładce Kontakt/Nadleśnictwo. Rezerwacji można dokonać na 3 dni i max. 30 dni przed zajęciami. Podstawą do odbycia się zajęć jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego i dostarczenie go do osoby odpowiedzialnej za edukację, najpóźniej na dzień przed zajęciami drogą mailową. Opiekunowie grup proszeni są o podpisanie regulaminu, natomiast po zajęciach o wypełnienie ankiety. Wszystkie dokumenty dostępne są tutaj.

 


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Nowe rezerwaty przyrody w regionie – wielki krok w stronę ochrony cennych ekosystemów

Nowe rezerwaty przyrody w regionie – wielki krok w stronę ochrony cennych ekosystemów

Lasy Państwowe z okazji swojego jubileuszu podjęły inicjatywę 100 rezerwatów na 100-lecie Lasów Państwowych. W rezultacie w mijającym tygodniu powiększyliśmy listę rezerwatów w regionie o kolejne 9, a będzie ich jeszcze więcej!

Ze strony leśników, którzy od lat zajmują się zasobami przyrodniczymi, wyszło wiele propozycji objęcia szczególną ochroną wyróżniających się elementów środowiska naturalnego. Propozycje te zostały dokładnie przeanalizowane, poddane opiniowaniu Regionalnych Rad Ochrony Przyrody. Kulminacją każdej ścieżki procedowania było powołanie przez dyrektora właściwej terytorialnej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. W mijającym tygodniu na terenie toruńskiej dyrekcji zostało powołane 9 nowych rezerwatów:

1. Torfowisko Jezierzba w Nadleśnictwie Woziwoda - torfowisko wraz z porastającymi je zespołami roślinnymi;

2. Torfowisko Mikołajskie w Nadleśnictwie Tuchola - torfowisko wraz z porastającymi je zespołami roślinnymi;

3. Torfowisko Okoniny w Nadleśnictwie Tuchola - torfowisko wraz z porastającymi je zespołami roślinnymi;

4. Torfowisko Rytki w Nadleśnictwie Woziwoda - torfowisko wraz z porastającymi je zespołami roślinnymi;

5. Uroczysko Kiełpinek w Nadleśnictwie Zamrzenica - zachowanie kompleksu ekosystemów leśnych i nieleśnych związanych z wodą, stanowiących siedlisko dla wielu cennych gatunków roślin oraz ostoję zwierząt;

6. Brzozowe Bagno w Nadleśnictwie Zamrzenica - zachowanie torfowiska wraz z okalającym je drzewostanem, z uwzględnieniem zachodzenia naturalnych procesów

7. Sarnówek w Nadleśnictwie Zamrzenica - zbiorowisko leśne, starodrzew złożony  m.in. z sędziwych sosen, buków, dębów, lip oraz brzóz, podlegającego naturalnym procesom przemiany pokoleń

8. Jezioro Sosnówek w Nadleśnictwie Rytel - wyjątkowe jezioro wytopiskowe, lobeliowe, w bardzo dobrym stanie zachowania. Występują bardzo rzadkie: lobelia  Dotmanna i poryblin jeziorny Isoëtes lacustris czy torfowiec ząbkowany.

9. Jezioro Żabionek w Nadleśnictwie Rytel - jezioro wytopiskowe otoczone borami z charakterystyczną roślinnością: nielicznie już lobelia jeziorna, grążel żółty.

Tym samym, powierzchnia objęta ochroną rezerwatową wzrosła o kolejne ok. 150 ha!

Nowo powstałe rezerwaty przyrody w regionie pełnią różnorodne funkcje ochronne. Torfowiska, odgrywają fundamentalną rolę w regulacji gospodarki wodnej, ale również są rezerwuarem  dwutlenku węgla. Ich utrzymanie we właściwym nawodnieniu gwarantuje dalsze więzienie gazu cieplarnianego w pokładach torfu. W rezerwatach tych chronione są unikalne rośliny torfowiskowe, w tym wiele gatunków zagrożonych wyginięciem. Z kolei rezerwaty leśne i jeziorne są gwarantem przetrwania cennych przyrodniczo ekosystemów, z często unikatowym składem gatunkowym w ich biocenozie.

Dotychczas na terenie nadlesnictw RDLP w Toruniu było nieco ponad 100 rezerwatów przyrody, które łącznie zajmowały ponad 7 tys.ha. Zdecydowanie najliczniejsze to rezerwaty leśne i torfowiskowe, one równiez zajmują łącznie największą powierzchnię, ale na uwagę zasługują także rezerwaty krajobrazowe, których jest kilka, a które zajmują prawie 2,7 tys.ha.

Rezerwat przyrody, czyli co?

Rezerwaty przyrody to jedne z najważniejszych form ochrony środowiska w Polsce. Obejmują one obszary zachowane w stanie naturalnym lub mało zmienionym, które wyróżniają się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, naukowymi, kulturowymi lub krajobrazowymi. To właśnie w tych miejscach chronione są unikalne ekosystemy, siedliska roślin, zwierząt, grzybów oraz elementy przyrody nieożywionej, takie jak wody, skały czy gleby. W Polsce rezerwaty przyrody stanowią jedną z 10 najwyższych form ochrony określonych w ustawie, a ich powołanie jest kluczowe dla zachowania bioróżnorodności i ochrony naturalnych zasobów.

Ochrona przyrody w rezerwatach – zasady i formy

Rezerwaty przyrody, w tym nowe obszary ustanowione w regionie, mogą być objęte różnymi formami ochrony. W zależności od celu ochrony, rezerwaty mogą być objęte ochroną:

- Ścisłą – gdzie zachodzą naturalne procesy przyrodnicze, a człowiek nie ingeruje w ekosystem.

- Czynną – w której podejmowane są działania mające na celu poprawę stanu zachowania obszaru, takie jak usuwanie gatunków inwazyjnych, odkrzaczanie torfowisk, czy też odsłanianie stanowisk światłożądnych roślin.

- Krajobrazową – pozwalającą na umiarkowane użytkowanie terenu, np. ekstensywny wypas zwierząt, wykaszanie łąk czy gospodarcze użytkowanie lasu.

Tego rodzaju działania ochronne są szczególnie istotne w przypadku rezerwatów torfowiskowych i leśnych, które wymagają stałego nadzoru, aby zapobiec degradacji cennych siedlisk. Dzięki takim środkom możliwe jest utrzymanie równowagi ekosystemów, co przyczynia się do ich długofalowej ochrony.

Znaczenie nowych rezerwatów dla regionu

Powołanie nowych rezerwatów w regionie to nie tylko sukces w zakresie ochrony przyrody, ale także krok w stronę zrównoważonego rozwoju i edukacji ekologicznej. Rezerwaty przyrody pełnią funkcję edukacyjną, pozwalając na realizację programów naukowych, które mogą przyczynić się do lepszego zrozumienia procesów zachodzących w naturalnych ekosystemach. Stanowią one ważne elementy w ramach edukacji przyrodniczej i ochrony dziedzictwa naturalnego.

Powołanie nowych rezerwatów to także symboliczny gest na rzecz przyszłości, który przypomina o odpowiedzialności za stan środowiska i bioróżnorodności. Zwiększenie powierzchni chronionych terenów w regionie to inwestycja w ochronę unikalnych ekosystemów, które będą mogły przetrwać przez kolejne pokolenia.